Методична скарбничка з правознавства

  ШАНОВНІ КОЛЕГИ ТА БАТЬКИ, ПРОПОНУЮ ВАМ ТА ВАШИМ ДІТЯМ
ІЛЮСТРАЦІЇ З ТЕМИ: "ПРАВА ДИТИНИ"
ЦІ МАТЕРІАЛИ ВЗЯТО З ПОСІБНИКА ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ ТА ТРЕНЕРІВ:
 "ПРАВА ЛЮДИНИ ДЛЯ ДІТЕЙ" 2011 РІК




















































ШАНОВНІ КОЛЕГИ, ПРОПОНУЮ ВАМ 
ОЗНАЙОМИТИСЯ З НАРОБКАМИ УРОКІВ.
ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ ТЕМИ: 
 "ПОРЯДОК ТА ПРАВОПОРУШЕННЯ" ТА "ЮРИДИЧНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ




Правопорядок і правопорушення.


Очікувані результати:

На цьому уроці ви навчитесь:
Пояснювати  поняття  “правопорядок”, “законність”,” правосвідомість” “правопорушення” ;
Давати визначення дисципліни і пояснити яким чином її забезпечують;
Наводити приклади правомірної поведінки
Називати та застосовувати поняття і терміни: “Громадський порядок”, “правопорядок”, “законність”, правосвідомість, “дисципліна”,  ознаки та види правопорушень;
Висловлювати власну думку щодо причин правопорушень;
Розкривати  зміст поняття ”склад правопорушення”;
Характеризувати його елементи;
Розв’язувати юридичні задачі на визначення складу правопорушення.
Обладнання уроку:
    Наровлянський  О. Правознавство: Підруч. для 10 кл. загальноосвіт.  навч.  закл. ( рівень стандарту, академічний рівень) – К.: «Грамота».  2010. – С. 61-63; Конституція України, презентація в форматі Microsoft Office Power Point,  картки для роботи груп .
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.
Повідомлення теми та завдань уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Останні події, що розгорта­ються у нашій державі, свідчать про нагальну важливість розуміння усіма членами суспіль­ства необхідності неухильного дотримання правил співіснування. Тому лише забезпечен­ня і підтримка правомірної поведінки і всеохопне формування правової культури дасть змогу нам вимагати чіткого дотримання по­ложень і цінностей, проголошених Україною.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Не всі події у житті людини підвладні її волі, проте у більшості випадків вона самостійно керує своїми вчинками, сві­домо обирає між добром і злом, діє у межах закону або порушує його норми.
Із курсу 9-го класу пригадайте, що таке правомірна поведінка.
Правомірною є поведінка, що відпові­дає правовим нормам і є необхідною для забезпечення суспільного порядку та безпе­ки, реалізації прав та свобод людини і грома­дянина.
— А як ви вважаєте, що станеться в разі, якщо люди не будуть дотримувати правових норм і поводитись неправомірно?
Варіант 1
Юридична вправа
Учитель. Я вам зачитаю 10 прикладів поведінки людей, а ви на розданих вам арку­шах позначте біля відповідного номера знак «+», якщо ви вважаєте це правомірною пове­дінкою, і знак «-» — якщо правопорушенням.
1.  Купівля зошита в магазині.
2.  Ігри чужими іграшками з дозволу влас­ника.
3.   Перехід дороги в невстановленому місці.
4.   Обмін книгами між друзями.
5.   Безквитковий проїзд.
6.   Ви зламали обладнання в кабінеті.
7.  Тринадцятирічний хлопець їздив за кер­мом батькового автомобіля.
8.   На Великдень Олександр не прийшов до церкви.
9.  Дмитро вихопив з рук перехожого мобіль­ний телефон.
10.        Оплата за спожиту електроенергію.
(Обговорення ситуацій.)
Варіант 2
Запитання до учнів  
«З чим саме, з якими поняттями, суспільними явищами,  відчуттями асоціюється у вас поняття:
Правопорядок.
Можливі варіанти відповідей  учнів:
-         дисципліна
-         спокій
-         законність
-         захищеність
-         справедливість.
Пригадайте значення понять - дисципліна, законність.                     
  Дисципліна - певний порядок поведінки людей, що відповідає нормам права і моралі, що склалися в суспільстві, або вимогам якої-небудь організації.                                    
Законність — це комплексне (принцип, метод, режим) соціально-правове явище, що характеризує організацію і функціонування суспільства і держави на правових засадах.
«Правопорушення».
Можливі варіанти відповідей  учнів:
- шкода,
- небезпека
- злочини
- несправедливість
- образа
- відповідальність.
           Учитель      Сьогодні ми з вами згадаємо що таке правопорядок, правосвідомість, правопорушення, шкода, які правопорушення є злочинами.Ну, а яку відповідальність особи несуть за вчинення правопорушення ви дізнаєтесь на наступному уроці, при вивченні відповідної теми. Наше суспільство не ідеальне і в ньому, мабуть ще довго існуватимуть правопорушення. Але схилити чашу терезів на користь правопорядку ми можемо. І ви - молоде покоління здатні це зробити. Як  зміцнити правопорядок, зменшити статистику правопорушень – ми і розглянемо на сьогоднішньому уроці. Якщо усі члени суспільства будуть дотримуватись встановлених правил і поводитись правомірно, то тоді можна ствер­джувати, що в державі встановлено такий поведінковий режим, як правопорядок.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Формулювання понять «громадський порядок», «правопорядок», «дисципліна»
           Учитель.   Громадський порядок — урегульована пра­вовими та іншими соціальними нормами  система суспільних відносин, що забезпе­чує захист прав і свобод громадян, їх життя і здоров'я, повагу честі та людської гідності, дотримання норм суспільної моралі.  Поняття «громадського по­рядку» вчені розглядають в широкому та вузькому значенні. У широкому значенні громадський порядок — система, порядок суспільних відносин, що розвиваються під впливом соціальних норм за умов провідної ролі правових норм. У такому розумінні гро­мадський порядок створює сприятливі умови для успішного розвитку суспільства загалом, ефективного функціонування його соціаль­них інститутів та усієї політичної системи. У вузькому значенні громадський порядок — це система відносин, що розвиваються в разі перебування громадян у громадських місцях: на вулицях, площах, у садах, у громадсько­му транспорті, видовищних заходах, підпри­ємствах торгівлі та громадського харчування тощо. Для громадських місць, як зазначало­ся, є характерним: доступність їх для насе­лення, необхідність забезпечення громадян можливістю користуватися правами, що їм належать, захист їхнього життя і здоров'я, честі, гідності та майна. Отже, громадський порядок — це нала­годжений стан суспільних відносин, урегу­льованих соціальними нормами. У підтримці громадського порядку важлива роль нале­жить нормам моралі, громадським організа­ціям, традиціям, звичаям. Стан суспільного порядку значною мірою залежить від того, наскільки відповідально люди ставляться до виконання вимог соці­альних норм.
Робота з підручником
♦  Опрацюйте матеріал підручника, ознайом­тесь з поняттям «правопорядок» та обмі­няйтеся запитаннями-відповідями в парах.
1.            Що таке дисципліна?
2.            Де слід дотримуватися дисципліни?
3.            Чи потрібна учасникам АТО дисципліна під час виконання військового обов'язку?
Засоби забезпечення законності
(Поняття «законність» опрацьовують за допомогою мультимедійної презентації).
Учитель. Законність розглядають як специфічний державно-правовий ре­жим, за допомогою якого забезпечують загальнообов'язковість юридичних норм у суспільстві і державі. Її суть полягає в обо­в'язковості виконання приписів правового характеру. Юридичні норми є обов'язковими для всіх, і доти, поки вони не змінені або не скасовані, усі державні і недержавні струк­тури, їхні представники, формування гро­мадськості, громадяни України та іноземці зобов'язані суворо їх дотримувати.

Завдання

1. З чим ви асоціюєте будинок навколо сім'ї?

2. Які гарантії законності може забезпечити держава? Спробуйте надати відповіді за допомогою ілюстрацій.


                                                                  \ Гарантії законності  /





                       Правосвідомість — одна з форм суспільної свідомості, яка виражає ставлення до права. Кожна особа володіє правосвідомістю неза­лежно від того, усвідомлює вона це чи ні.

Учитель. Кожна людина, яка. живе в суспільстві, отримує інформацію про певну сторону правового життя. Отримавши цю ін­формацію, людина починає її аналізувати. На підставі цього в неї виробляється певна оцін­ка того чи іншого правового явища. Залежно від оцінки правових явищ з'являється пев­ний мотив поведінки, людина вирішує, як їй діяти за тих чи інших умов, пов'язаних з пев­ним правовим явищем. Таким чином, у кож­ної людини формується правосвідомість.                
Робота з літературним джерелом
Учитель. На уроках української літе­ратури ви вивчали роман Панаса Мирного та І. Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Простежмо за тим, як формується правосві­домість головного героя твору, які чинни­ки впливають на мотиви поведінки Чіпки. Визначмо, за яких умов ставлення до права у нього позитивне, а за яких негативне.
(Цей твір учні вивчили нещодавно, тому в основному спираємося на їхні судження, підводячи їх до необхідних моментів та ви­сновків. Якщо учні дещо призабули, допома­гаємо пригадати основні моменти.)
Частина перша розділ VI «Дізнався»
«Прийшла зима. Люди дізналися, що їм дали волю, але треба два роки відробити в пана. У селі крик, гомін (колективна пра­восвідомість). Навесні вирішив Чіпка йти до громади проситись овець пасти самому, бо діда забрали до панського двору. Громада йому відмовила, чим тяжко образила. Став Чіпка працювати на своєму полі, купив ове­чок, корову, кобилу. Мати молоко продає, завелися гроші. Купили Чіпці гарний одяг, щоб не соромно у свято до людей вийти».
Частина друга розділ X «Пани Польські»
«Щодень ідуть усе нові й нові накази, нові й нові вигадки, які камінець по камін­чику вибивали з людської волі.
Міщани довго не піддавалися, та не змо­гли подужати генеральської сили. І тоді ста­ли тікати цілими сім'ями у вільні степи.
А ті, що залишились, покірно працювали на панських нивах. Нагайка в умілих пан­ських руках швидко перетворила завзятих степовиків на покірних волів (колективна)».


Правопорушення

Завдання :
Порівняйте ситуації. Що їх об’єднує, а що відрізняє?
·        Робітник виніс із підприємства деталь автомобіля, яку виготовляє цех.
·        Дівчина порушила обіцянку  і не  прийшла на зустріч до приятеля.
·        Водій перевищив швидкість руху.
·        Учень спізнився на урок.                                                                      



1, 3, 4 –правопорушення

2-  порушення моральних норм.


          Ознаки правопорушення.


1. Правопорушення обов’язково завдає певної шкоди — моральної (образа,нервове напруження тощо), матеріальної (прямі збитки, втрата

майна або коштів, втрата можливого прибутку), фізичної (смерть,
шкода здоров’ю).

2. Правопорушення виникає лише тоді, коли дія безпосередньо порушує ту чи іншу норму права. Якщо дії людини не регулюються нормами права, не заборонені, не може бути й мови про правопорушення.
3. Наявність вини правопорушника.
4. За правопорушення винний може бути притягнутий до відповідальності, передбаченої законом.


Отже правопорушенням називають - будь яке протиправне, винне діяння (дія або бездіяльність), що завдає шкоди людям, суспільству, державі й спричиняє юридичну відповідальність.

            Вина.
1.Умисел
                 А) прямий - усвідомлювала, передбачала, бажала
                 Б) непрямий - не бажала, а передбачала можливість настання.
2. Необережність.
                А) протиправна самовпевненість – передбачала, але легковажно розраховувала на відвернення
                Б) протиправна  недбалість - не передбачала, але повинна та могла їх передбачити.
Юридичний практикум
Завдання: визначте форму вини.
Ситуації.

1група
   Громадянка Захаренко поцупила з вітрини магазину дорогі окуляри. Охоронцю, який  впіймав її, пояснила, що страждає на клептоманію.

2 група
 Ввечері сторож, обходячи подвір я складу, побачив розірвані дроти електропередач. Вирішив повідомити про це вранці і ліг спати. Вночі почалась злива і відбулось замикання. Внаслідок пожежі згоріла третина приміщень.

3 група

   Інструктор з плавання Руденко вийшов з  басейну у власних справах. Діти, які були на занятті, почали стрибати  з трампліну і один із них потонув.


Причини правопорушення.

Завдання:
Поясніть вираз та висловіть свою позицію. (Дискусія)
«Лише зовнішні чинники штовхають людину на шлях порушення Закону!»

Мудрі вислови:

                     Найбільше заохочення злочинності - безкарність”                                                                                                                                                                                     Цицерон.
“Якщо сьогодні не будувати школи , то завтра доведеться будувати вязниці.                                                                                                                                                                Бісмарк.

Причини  правопорушень:

·        Стан економіки суспільства, матеріальне положення людини.
·        Розуміння демократії як вседозволеності.
·        Культ наживи.
·        Зневага до норм суспільної моралі.
·        Недосконалість правоохоронної та судової системи.
·        Загальна і правова культура, рівень освіти людини.
·        Специфічні умови життя та виховання.
·        Негативна роль ЗМІ через пропаганду культу насилля.

2 група - випереджувальне завдання.

Статистика правопорушень у нашому місті та області за 2014 р.)
( Див. додаток 2)

Види правопорушень.

   Правопорушення можна кваліфікувати за ступенем їх соціальної небезпеки, а також відповідно до того, норми якої галузі права вони порушують.


Види правопорушень.

за ступенем небезпеки.
       


1. Злочини                                                    2. Проступки


Додатково.


- від об’єкта
1. проти держави
           2. проти власності
                     3. проти особи..
     - за формою вини
       1 умисні
                  2. необережні
               - корислива мета
                      1. корисливі
                                  2. некорисливі
                         - від стадії
                                 1. закінчені
                                            2. незакінчені.
                                   - За тяжкістю
                                          1. невеликої
                                                    2. середньої
                                                              3. тяжкі
                                                                     4. особливо тяжкі.



Проступки:
1.     Адміністративні - посягання на громадський спокій, власність, права і свободи громадян…
2.     Цивільно - правові - у сфері майнових і особисто немайнових відносин
3.     Дисциплінарні - шкода внутр. розпрядку підприємств, навч закладів

Завдання групам.

1група.
 Перегляньте відеозапис.
Визначте,  яке правопорушення скоєно героєм сюжету. Відповідь аргументуйте.       ( відповідь – кримінальне).


2 група.

Завдання:

Перегляньте відеозапис
 Визначте, яке правопорушення скоєно одним із  героїв відеосюжету. Відповідь аргументуйте. ( відповідь –  адміністративне).
Фільм «Операція и або нові пригоди Шурика».  Ситуація в автобусі



Характерні ознаки правопорушень.

Завдання.
Прочитайте текст та вставте пропущене.

Кримінальні правопорушення .

1. Найбільш суспільно ______________правопорушення, вони зазіхають на найважливіші суспільні відносини та соціальні цінності, такі як - державний лад,  _______і здоров'я громадян, їх___________ і свободи, правосуддя та ін .
2. Вчинити злочин можуть бути лише _____________особи.
3. Перелік усіх злочинів зазначений у ____________кодексі України.
4. Особа, яка вчинила кримінальне правопорушення, є___________.  Вона підлягає ______________покаранню.


Адміністративні правопорушення.

1.  Адміністративним правопорушенням  визнається протиправна, винна дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський ____________, власність, ________і свободи громадян, на встановлений порядок управління.
 (Ст. 9 КУпАП).
2. Адміністративні  правопорушення близькі до_______________,  однак є менш_______________, оскільки завдають меншої шкоди суспільним відносинам  та цінностям.

3. Переважну більшість цих  правопорушень складають порушення правил ___________руху, пожежної ________, норм санітарії та ін.

4. Відповідальність за ці правопорушення передбачена ______________, фінансовим, податковим, екологічним законодавством.


Дисциплінарні правопорушення.

1.  Направлені проти ___________, службової, __________ ,   _____________ дисципліни, завдають шкоди нормальному функціонуванню різних установ і підприємств.
2. До дисциплінарних провин відносяться прогул, ____________на роботу, невиконання ____________та розпоряджень  керівників.
3.  Вони здійснюються _____________особами - працівниками підприємств та установ.
4. Направлені на__________________ нормальній діяльності підприємств, установ.


Склад правопорушення.


Склад правопорушення — це сукупність передбачених законом об'єктивних і суб'єктивних ознак суспільно небезпечного діяння, за вчинення якого винна особа несе юридичну відповідальність.

Склад правопорушення.


1. Суб’єкт правопорушення - деліктоздатна фізична чи юр особа, тобто той, хто його вчинив - правопорушник.                                                                                                                                                2. Об’єкт правопорушення - суспільні відносини, що охороняються нормами права - тобто те, проти чого спрямовано незаконну дію правопорушника.

     Наприклад:  Коли скоєно пограбування, об’єктом є власність (право власності), убивство — життя людини (право людини на життя)тощо.
   Предмет правопорушення-  матеріальні предмети і духовні блага.
Наприклад: при крадіжці гаманця- об єкт- право власності, предмет- гаманець.

3. Суб’єктивна сторона — ставлення правопорушника до скоєного (навмисно чи через необережність він порушив закон, які мотиви ним керували).

А) Обовязковий елемент - вина
Б) Факультативні елементи -
1. Мотив  -  усвідомлене прагнення
2. Мета -  уява про бажаний результат.
    Якщо мотив пояснює, чим керується особа, скоюючи правопорушен
( помста), то мета показує спрямованість діяння правопорушника, найближчий результат ( вбивство)
Вина.
1. Умисел
А) прямий - усвідомлювала, передбачала, бажала
Б) непрямий - не бажала, але передбачала можливість настання.
2. Необережність.
А) протиправна самовпевненість – передбачала, але легковажно розраховувала на відвернення
Б) протиправна  недбалість - не передбачала, але повинна та могла їх передбачити.

4. Об’єктивна сторона  - зовнішній прояв діяння, наслідки і причинний зв'язок між ними.

* ті дії або бездіяльність, що безпосередньо становили правопорушення,
* завдана ними шкода,
* причинний зв'язок між діянням і наслідком
* також час і місце скоєння  правопорушення, обставини, за яких воно сталося.

   Під час розслідування будь-якого правопорушення обов’язково визначають наявність складу правопорушення. За відсутності будь-кого елемента складу правопорушення відповідальність за нього неможлива.


Юридичний практикум.

Визначте склад правопорушення в запропонованій ситуації.

Група 1

Задача
         Медсестри Чулаєвська та Ряба під час взяття крові у донорів вилучили кров у великій кількості. Надлишок вони потім оформили як здану від вигаданих осіб, а гроші забрали собі.

Орієнтовна відповідь. 

Дії Чулаєвської та Рябої кваліфікуються як насильницьке донорство.
Суб’єкти - Чулаєвська та Ряба
Об’єкт - Основний – здоров’я людини. Додатковий – порядок донорства і її компонентів.
Суб’єктивна сторона – прямий умисл і спеціальна мета.
Способи вчинення злочину: 1- насильство, 2 - обман.
Обман слід розуміти введення потерпілого в оману  стосовно кількості крові, яка буду взята, напрямків її наступного використання, умов її вилучення, у т.ч. оплати за це, тощо.
Кваліфікуючими ознаками є вчинення вказаних дій за попередньою змовою групою осіб, або з метою продажу.
Об’єктивна сторона – вилучення крові у людини.

Група 2

Задача
Маючи при собі фінські ножі Зайченко  і Вовченко, скориставшись відсутністю сторожа, розбили вікно вітрини магазину та проникли в приміщення, де взяли 5 пляшок вина на загальну суму 380 гривень. Коли вони почали виходити з магазину, з'явився сторож, який зробив спробу їх затримати і вилучити крадене. Тоді вони наставили на нього ножі, пригрозили вбивством і зникли з пляшками вина. 

Орієнтовна відповідь

Субєкти- Зайченко  і Вовченко,
Об’єктом даного злочину є право власності. 
Преметом – пляшки вина, на які посягає злочин. 
Суб’єктивна сторона- прямий умисел- особи усвідомлювали небезпечність своїх дій і бажали настання суспільнонебезпечних наслідків.
Об’єктивна сторона- дії направлені на викрадення майна з проникненням у приміщення, поєднані з погрозою вбивством сторожу. 

Відповідальність за п. 3 (Розбій, поєднаний з проникненням у житло, інше приміщення чи сховище)- позбавлення волі на строк від семи до дванадцяти років із конфіскацією майна.


Група 3

Задача
Попов, знаходячись у відділі чоловічого одягу універмагу і скориставшись тим, що продавець була зайнята прийманням товару, на очах у покупців взяв з прилавка костюм і вийшов з відділу. З вкраденим він був затриманий на зупинці тролейбуса.

Орієнтовна відповідь.  

Суб’єкт – Попов
Об’єкт – право власності,
Об’єктивна сторона - відкрите викладення чужого майна
Суб’єктивна сторона – прямий умисл.

Дії Попова кваліфікуються за ч.1 ст. 186(Грабіж),


Учитель. Але жити в державі, де панує правопорядок бажання кожного громадянина.

Презентування випереджувального ( творчого) завдання 3 групи.

«Уявіть, що ви стали керівником міста. Запропонуйте заходи, що, на вашу думку, допоможуть зменшити кількість правопорушень.»


V.              Закріплення здобутих знань.



1. Визначте, у яких з описаних випадків ідеться про правопорушення:

а) юнак ухиляється від призову до лав Збройних сил України;
б) священик відмовився виконати вказівку свого єпархіального управління;
г) директор заводу за кошти підприємства побудував власний котедж;
д) дівчина не придбала квиток на електричку й була затримана контролером;
е) хлопець перейшов дорогу на червоне світло;
є) слюсар не прийшов на профспілкові збори.

2. Який елемент не відноситься до складу правопорушення?

А. Зміст правопорушення.
Б. Об'єкт правопорушення.
В. Суб'єкт правопорушення.
Г. Суб'єктивна сторона правопорушення.

3. Яке правопорушення не відноситься до проступків?

А. Адміністративне.
Б. Кримінальне.
В. Дисциплінарне.
Г. Цивільно-правове.

4 Прочитайте поданий нижче текст. Визначте, які твердження правильні, а які — ні.

1. Шкода буває лише моральною
2. Формами вини є умисел і необережність.

5 Порівняйте поняття.

Умисел — необережність.
Злочин — проступок.

V.               ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель. Життя прожити — не поле перейти. Правова освіта покликана перш за все сприяти усвідомленому розумінню цінності прав і свобод людини, необхіднос­ті дотримуватись і поважати їх; розвитку принципової нетерпимості до будь-яких по­рушень прав і свобод, а також уміння від­стоювати свої права за допомогою всіх за­конних засобів.
VI.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.  Опрацювати відповідний матеріал під­ручника.
2.   Запропонуйте заходи щодо забезпечення в Україні законності й правопорядку.
3.   ІЦо, на вашу думку, треба зробити, щоб забезпечити дотримання дисципліни у ва­шому класі?


Додаток №1

10 прикладів поведінки людей, а ви на розданих вам арку­шах позначте біля відповідного номера знак «+», якщо ви вважаєте це правомірною пове­дінкою, і знак «-» — якщо правопорушенням.
1.  Купівля зошита в магазині.
2.  Ігри чужими іграшками з дозволу влас­ника.
3.   Перехід дороги в невстановленому місці.
4.   Обмін книгами між друзями.
5.   Безквитковий проїзд.
6.   Ви зламали обладнання в кабінеті.
7.  Тринадцятирічний хлопець їздив за кер­мом батькового автомобіля.
8.   На Великдень Олександр не прийшов до церкви.
9.  Дмитро вихопив з рук перехожого мобіль­ний телефон.
Оплата за спожиту електроенергію.



Додаток №2


Статистика правопорушень  у Хмельницькій області.


Протягом січня–червня 2014р. -  9639 кримінальних правопорушень.

             30 % – тяжкі та особливо тяжкі.
             62 % - злочини проти власності.
             12 % – злочини проти життя та здоров’я особи.
              5  % – злочини у сфері обігу наркотичних засобів.
              5 % – злочини проти безпеки руху.
              3 % – злочини у сфері службової діяльності.

38  умисних вбивств та замахів на вбивство,

7 умисних тяжких тілесних ушкоджень,
8 зґвалтувань 
4376-  крадіжок
Кількість потерпілих -  6806 осіб
Усього загинуло- 97 осіб

Серед виявлених осіб (2172), які вчинили злочини,

35,2%-     раніше вже ставали на злочинний шлях,
9,5%  -    вчинили злочин у групі,
19,5% -   знаходились у стані алкогольного сп’яніння;
12,4% – жінки,
3,0% – неповнолітні.
52,4% -працездатні особи, які на момент учинення злочину не працювали і не навчались.


Додаток 3

Кримінальні правопорушення .
1. Найбільш суспільно небезпечні правопорушення, вони зазіхають на найважливіші суспільні відносини та соціальні цінності, такі як - державний лад, життя і здоров'я громадян, їх права і свободи, правосуддя та ін .
2. Вчинити злочин можуть бути лише фізичні особи.
3. Перелік усіх злочинів зазначений у Кримінальному кодексі України.
4. Особа, яка вчинила кримінальне правопорушення, є злочинцем.  Вона підлягає кримінальному покаранню.


Адміністративні правопорушення.

1.  Адміністративним правопорушенням  визнається протиправна, винна дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління … (Ст. 9 КУпАП).
2. Адміністративні  правопорушення близькі до кримінальних,  однак є менш небезпечними, оскільки завдають меншої шкоди суспільним відносинам  та цінностям.
3. Переважну більшість цих  правопорушень складають порушення правил дорожнього руху, пожежної безпеки, норм санітарії та ін.
4. Відповідальність за ці правопорушення передбачена адміністративним, фінансовим, податковим, екологічним законодавством.


Дисциплінарні правопорушення.

1.  Направлені проти трудової, службової, навчальної, військової дисципліни, завдають шкоди нормальному функціонуванню різних установ і підприємств.
2. До дисциплінарних провин відносяться прогул, запізнення на роботу, невиконання наказів та розпоряджень  керівників.
3.  Вони здійснюються фізичними особами - працівниками підприємств та установ.
4. Направлені на перешкоджання  нормальній діяльності підприємств, установ.


Додаток № 4


Група 1

Задача
Медсестри Чулаєвська та Ряба під час взяття крові у донорів вилучили кров у великій кількості. Надлишок вони потім оформили як здану від вигаданих осіб, а гроші забрали собі.


Група 2

Задача
Маючи при собі фінські ножі Зайченко  і Вовченко, скориставшись відсутністю сторожа, розбили вікно вітрини магазину та проникли в приміщення, де взяли 5 пляшок вина на загальну суму 380 гривень. Коли вони почали виходити з магазину, з'явився сторож, який зробив спробу їх затримати і вилучити крадене. Тоді вони наставили на нього ножі, пригрозили вбивством і зникли з пляшками вина. 


Група 3

Задача
Попов, знаходячись у відділі чоловічого одягу універмагу і скориставшись тим, що продавець була зайнята прийманням товару, на очах у покупців взяв з прилавка костюм і вийшов з відділу. З вкраденим він був затриманий на зупинці тролейбуса.





«Юридична відповідальність».

МЕТА: Пояснити учням,що таке юридична відповідальність; з'ясувати цілі, види, ознаки і підстави юридичної відповідальності; сформувати в учнів поняття «юридична відповідальність»,«крайня необхідність», «необхідна оборона»;
              вдосконалювати навички аргументувати й висловлювати альтернативні думки, працюючи з документами ухвалювати правові рішення, аналізувати правові ситуації;
             виховувати розуміння невідворотності юридичної відповідальності, повагу до норм права, правомірної поведінки, формувати правову свідомість учнів.
ОБЛАДНАННЯ: Конституція України, виписки з Кримінального кодексу України, таблиця «Обставини, що виключають юридичну відповідальність».
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: юридична відповідальність, крайня необхідність, необхідна оборона,види відповідальності: кримінальна, адміністративна, цивільна, дисциплінарна,  конституційна, матеріальна, казус..
ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу.
ЕПІГРАФ: «ЗВИНУВАТИТИ МОЖНА Й НЕВИННОГО, ЗАСУДИТИ – ТІЛЬКИ    ВИНУВАТОГО»                                                                                                                                                                                                                              (Апулей).
«НЕЗНЕННЯ ЗАКОНІВ НЕ ЗВІЛЬНЯЄ ВІД ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ»                                                                                               (Ст.68 КУ).
Цитати до уроку: Найбільше заохочення злочину – беззаконня. 

                                                                                                      (Цицерон).
                               Сутність закону – любов до людини.

                                                                                                      (Шекспір).
                               Будь-який закон має в основі свого роду право. 

                                                                                                         (Арістотель).
                               Тільки закони можуть встановлювати покарання за злочини. 
                                                                                                               (Ч.Беккарія).

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ:
ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ:
Бесіда за запитаннями: 
1.     Що таке злочин та проступок?
3.     Коли в Україні була скасована смертна кара?
4.     Хто в Укріїні здійснює помилування й  амністію?
5.     Які існують причини правопорушень?
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ:
 ГРА «ПАРОЛЬ».
 Інтерактивний метод – мікрофон.
         Учитель пропонує дітям назвати по одному важливому слову або словосполученню,яке відповідало б змісту попереднього заняття, - своєрідний пароль,який дає можливість дітям одразу включитися в роботу.
УМОВИ ГРИ: слова не повинні повторюватися,учні називають слова ланцюжком,один за одним.
ОРІЄНТОВНІ ВІДПОВІДІ:правомірна поведінка,неправомірна поведінка,вина, намір, необережність,правопорушення,протиправність, суб’єкт правопорушення, злочин,  проступок, законність                                                                                                                                                                 III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯДЬНОСТІ:
Насправді усунути всі причини правопорушень неможливо. Держава, державні органи не можуть миритися з усіма випадками порушення законності, спроби окремих осіб підмінити загальнообов’язкові норми права своїм «правом» і задовольнити свої потреби за рахунок порушення прав і законних інтересів інших осіб. У цих ситуаціях держава має вжити адекватні заходи для того, щоб припинити вчинені правопорушення, відновити порушені права і змусити правопорушника діяти в межах законності. Дієвим засобом впливу держави на правопорушника, покликаним забезпечити його правомірну поведінку, відмовитися від спроб робити протиправні діяння є юридична відповідальність. ( І реальна задача держави, полягає у тому, щоб звести  і самі причини і зухвалі правопорушення до гранично низького рівня, що дасть суспільству можливість здійснювати ефективний контроль над протиправними діями.)
І тема сьогоднішнього нашого уроку :ЮРИДИЧНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ:

ПЛАН.
1.Юридична відповідальність.
2.Необхідна оборона, крайня необхідність.
3. Обставини,що виключають юридичну відповідальність.
4.Звільнення від юридичної відповідальності.

1.Юридична відповідальність.

         Я пропоную вам висловити свою думку щодо юридичної відповідальності і сформувати визначення юридичної відповідальності.
Інтерактивний метод – мозковий штурм.(записи на дошці).
Юридична відповідальність – це…
Запис поняття у зошит.
         Юридична відповідальність – це вид соціальної відповідальності,суть якої полягає в обв'язку відповідати за порушення норм права й застосовані державою до правопорушника заходів примусу, передбачених законодавством.
-         Це обмеження, які накладаються на особу в разі скоєння нею правопорушення відповідно до норм законодавства.
-         Це застосування до винної особи заходів державного примушення за вчинене правопорушення. Застосовуючи юридичну відповідальність, держава ставить перед собою певну мету. По-перше, покарання повинне захистити права й інтереси людей, суспільства від нових посягань. Це так звана охорона функція. По-друге покарання має змінити погляди, свідомість правопорушника, виховати його – виховна функція. По-третє, покарання має застерегти від правопорушення людей, які мають намір вчинити протиправні дії, - запобіжна функція.Основні принципи притягнення громадян до відповідальності закріплені в Конституції України: (учні працюють з Конституцією України)
-         закон не має зворотної сили (притягнути людину до відповідальності можна лише на підставі закону, який діяв на час скоєння правопорушення); (ст.58)
-         за одне і те саме правопорушення особа може бути притягнута до відповідальності лише один раз; (ст.61)
-         особа не несе відповідальності за відмову від виконання явно злочинного наказу (ст.60)
-         не несе відповідальності громадянин, який відмовився давати свідчення проти членів своєї сім’ї чи близьких родичів (ст..63)
-         незнання законів не звільняє від відповідальності (ст.. 68)
Для юридичної відповідальності притаманні певні ознаки
-         до юридичної відповідальності особу можна притягнути тільки за порушення норм права
-         санкції має право накласти лише державний орган
-         здійснюється в суворій відповідності до норм права при дотриманні певного процедурно-процесуального порядку, установленого законом
-         проявляється в обов’язку особи терпіти певні негаразди, втрату певних благ особистого (арешт, обмеження чи позбавлення волі)та майнового (конфіскація майна, штраф) характеру
-         настає тільки за вже скоєні або скоювані правопорушення за наявності складу правопорушення.
(пригадаємо, які існують елементи складу правопорушення).
3.Як правопорушення, так і юридичну відповідальність поділяють на окремі види. Найчастіше цей поділ здійснюється відповідно до галузей права, котрі регулюють відносини, щодо яких здійснено порушення.Які є види юридичної відповідальності ми дізнаємося, опрацювавши текст підручника на стор.69 пункт 2
Індивідуальна робота з підручником
Принципи юридичної відповідальності:
Робота з КУ Ст.58,61,62.
       ·        Законність
             ·        Справедливість
                        ·        Доцільність
                                ·        Невідворотність
Цілі юридичної відповідальності:
          Ø Покарання повинне захищати права й інтереси людей, суспільства від нових посягань.
          Ø Покарання повинне змінити погляди, свідомість правопорушника, виховати його.
          Ø Покарання має на меті попередити правопорушення з боку людей, у яких є намір почати протиправні дії.

 Групова робота

          За допомогою схеми (Додаток № 1) проаналізувати ситуації, з метою визначення виду правопорушення, відповідного виду відповідальності, яка може настати в кожному окремому випадку.
Орієнтовні ситуації
1) управління мотоциклом у нетверезому стані;
2) неявка працівника на роботу без поважної причини;
3) крадіжка гаманця в пасажира електрички;
4) пошкодження учнем підручника, отриманого в шкільній бібліотеці;
5) напад групи юнаків на дівчину;
6) хибне повідомлення старшокласником в міліцію про замінування школи.
         Для того щоб особу було притягнуто до відповідальності потрібно виконати декілька умов. Передусім юридичну відповідальність може нести лише особа, яка досягнула встановленого віку.  Крім того, до юридичної відповідальності може бути притягнуто лише особу, яка може розуміти значення своїх дій та керувати ними. Тому не можна притягнути до відповідальності людину, яка має хронічну душевну хворобу, є розумово відсталою. Така особа вважається неосудною. У той же час особа, яка не може керувати своїми діями внаслідок алкогольного чи наркотичного сп’яніння , не звільняється від юридичної відповідальності – адже вона сама довела себе до такого стану. Більше того, скоєння правопорушення в такому стані є обставиною, яка обтяжує відповідальність. Проте за певних обставин навіть коли вчиненні дії, що мають ознаки правопорушення, особу, яка його вчинила не буде притягнуто до юридичної відповідальності.                                                                                    
2.Необхідна оборона, крайня необхідність.
Учитель:  У людей завжди є вибір щодо того,як поводитися у суспільстві: або допускати протиправні дії,або бути лояльним щодо правових норм.
Давайте звернемося до Ст.68КУ – (Прокоментувати статтю,яку ви щойно прочитали.) У деяких випадках особою можуть бути вчинені дії, зовні схожі на злочин. Ці дії не містять складу злочину і не викликають кримінальної відповідальності. Скажімо, громадянин, захищаючи своє життя, вбиває злочинця, який на нього напав. Проте закон не визнає такі дії злочинними, а, навпаки, вважає суспільно корисними,що виключає їхню суспільну небезпечність і кримінальну протиправність. До них належать: Необхідна оборона, крайня необхідність, казус.
Юридична задача
            Дідусь, який вночі почув гуркіт у дверях, намагався переконати непроханих гостей піти геть. Потім взяв рушницю і, коли двері було вибито,вистрелив у нападника. Коли прибігли люди,то з'ясувалося, що біля дверей лежить тіло 17-річного юнака, вбитого дідусем пострілом з рушниці.
Визначити чи слід застосовувати покарання щодо правопорушника.
. В юриспруденції є поняття КАЗУСу – випадкова дія, яка має зовнішні ознаки провини(злочину), але позбавлена елементу вини, а тому не призводить до кримінальної відповідальності.
          Подібна ситуація виникає тоді, коли особа не могла передбачити тих шкідливих наслідків, до яких призведуть її дії.
Аналізуємо норми закону:
Ст.36 ККП, Ст.39 ККП  робота з додатком( витяг з кодекса) – запис у зошит.
        Необхідна оборона – це право вжити заходів для оборони себе, інших осіб, суспільних і державних інтересів від протиправного посягання і при цьому заподіяти нападникові шкоду.
         Крайня необхідність – виникає у разі відвернення серйозної небезпеки за умов, що цій небезпеці не можна було запобігти іншими засобами і якщо заподіяна шкода є меншою, ніж та, якої вдалося уникнути.
          Щоб зрозуміли що таке Необхідна оборона  і Крайня необхідність закріпимо в юридичних ситуаціях і визначемо саме де яка:
1.     У переповненого людьми автобуса відмовили гальма. Водій спрямував машину, що втратила управління, на кіоск і розтрощив його. Пасажири отримали легкі тілесні ушкодження. (Крайня необхідність).
2.     Фермер побачив, як двоє чоловіків, погрожуючи ножами, намагаються заволодіти трактором, вистрілив із рушниці. Нападники отримали поранення. (Необхідна оборона).
3.     Серпневої ночі сім'я Пилипенків поверталася з Криму. Водій, засліплений фарами зустрічної машини, повернув з дороги і врізався в дерево. В автокатастрофі постраждали його дружина і донька. Водій іншої машини зупинився, але відмовився через брак часу везти їх до лікарні, оскільки запізнювався на важливі фінансові переговори. Тоді Пилипенко та його син силоміць відібрали в нього автомашину. Завдяки швидкому потраплянню постраждалих до лікарні їхні життя було врятовано. (Крайня необхідність).
4.     Денис повертався з дня народження однокласника досить пізно. Він ніс магнітофон, прикриваючи його курткою. Біля будинку його наздогнав п'яний хлопець і попросив закурити. Денис відповів, що він не курить. Тоді він почав забирати магнітофон. Хлопець вирвав магнітофон і хотів іти, але Денис помітив палицю,що лежала поруч,  схопив її і почав погрожувати крадієві. Але хлопець посунув на Дениса з ножем. Тоді Денис ударив його палицею. Хлопець упав… За порадою батьків Денис викликав «швидку» і міліцію. Виявилося,що хлопець помер від удару головою об землю.  (Необхідна оборона).
5. Олійник прокинувся вночі від шкряботіння під дверима його квартири. Коли він запитав, хто там, невідомі почали ламатися у двері, намагаючись їх вибити. Тоді Олійник узяв рушницю, зарядив і попередив, що стрілятиме. Але невідомі продовжували ламати двері. Коли двоє осіб виламали двері і вдерлися до квартири, Олійник вистрелив. У результаті один із злочинців помер, а другий був тяжко поранений. (Необхідна оборона).
3. Обставини,що виключають юридичну відповідальність
   Учитель: Розділ VIII ККУ передбачає різні види обставин,що виключають юридичну відповідальність.
 Робота з додатком( витяг з кодексу,  Додаток 3 )
діти по черзі зчитують види обставин,що виключають юридичну відповідальність:
·        необхідна оборона(ст.36);
·        уявні оборона(ст.37);
·        крайня необхідність(ст.39);
·        фізичний або психічний примус(ст.40);
·        виконання наказу або розпорядження(ст.41);
·        діяння,пов'язане з ризиком(ст.42);
·        виконання спеціального завдання з попередження чи розкриття злочинної діяльності організованої групи чи злочинної організації (ст.43).
4.Звільнення від юридичної відповідальності.
   Учитель:Юриспруденція  визначає не лише обставини, що виключають юридичну відповідальність, а також обставини, що пом'якшують покарання. З цим питанням ми будемо знайомитися коли вивчатимемо кримінальну відповідальність.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання
Визначити, чи настане відповідальність у наведених ситуаціях і якщо настане, то яка саме. 
Орієнтовні ситуації                                                                                                                                             1. Власник човна відмовився надати його для допомоги потопаючому. Тоді юнаки силою відібрали човна і врятували потопаючого, після чого повернули човен власнику. (Юнаки не будуть притягнуті до кримінальної чи адміністративної відповідальності, тому що вони діяли в стані крайньої необхідності. Можна також зазначити, що можливе лише відшкодування завданої матеріальної шкоди, якщо вона мала місце.)                                                                                                 2. До будинку дідуся вдерлися двоє нетверезих юнаків, які, погрожуючи ножем, вимагали віддати їм гроші. Той зробив кілька пострілів з належної йому мисливської рушниці, завдавши нападникам поранення. (Дідусь не буде притягнутий до відповідальності, тому що діяв у стані необхідної оборони. Зважаючи на груповий характер нападу та використання нападниками холодної зброї (ножа), застосування рушниці є правомірним.)                                                                   3. Молода жінка перейшла дорогу на червоне світло світлофора, а коли її зупинив міліціонер, пояснила, що вона приїхала з села, раніше не бачила світлофора і не знала значення його сигналів. (Жінка може бути притягнута до адміністративної відповідальності, адже незнання нею норм правил дорожнього руху не звільняє її від відповідальності, хоча міліціонер зобов’язаний врахувати усі обставини.)
V. Підсумки уроку
         Повернемось до нашого питання : для чого існує юридична відповідальність? Чи є вона дієвим засобом боротьби з зухвалими правопорушеннями?  (учні висловлюють власні думки)
        Вчитель виставляє оцінки за урок ( оцінюється тест, робота з підручником, творчі індивідуальні завдання, робота над практичними завданнями, висловлювання власних думок з приводу проблемних питань)

ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ:

1.     Опрацювати матеріал уроку,засвоїти визначення основним термінам.
2.     Написати есе «Перевищення меж необхідної оборони – де та межа?»

Додаток №1

Види юридичної відповідальності



Вид юридичної відповідальності
У яких випадках настає
Вік, з якого можливе притягнення до відповідальності
Приклад правопорушення, за скоєння якого настає цей вид юридичної відповідальності
Кримінальна
 За скоєння злочинів
За всі злочини з – 16 років
За найтяжчі злочини – з14 років

Адміністративна
За адміністративне правопорушення
З 16 років

Цивільно-правова
За порушення норм цивільного права
З 14 до 18 років – несе самостійно, у разі нестачі коштів – відповідають батьки, з 18 років – несе самостійно

Дисциплінарна


Матеріальна
За порушення трудової, навчальної, службової дисципліни
За матеріальну шкоду
З часу вступу на роботу



Додаток № 2

Інформаційна картка № 1
(ККУ ст. 39)
Повертаючись із села у місто на власному автомобілі, громадянин Онишко вирішив підвезти своїх односельців, що «голосували» на дорозі. Доїжджаючи до міста, внаслідок дощу, Онишко не впорався з керуванням і з’їхав у кювет. У результаті одна із пасажирок отримала серйозні ушкодження. Онишко намагався зупинити проїжджаючі автомобілі, але жоден із них не зупинився. Тоді він вийшов на дорогу і став посередині, в результаті чого водій автомобіля, що рухався по шосе, змушений був зупинитися. Але відмовився відвести потерпілу до лікарні, оскільки він поспішав на важливу зустріч, а кров, яку втрачала потерпіла, може замастити його автомобіль. Після цього Онишко насильно забрав у водія автомобіль і доставив жінку до лікарні, врятувавши їй життя.Як кваліфікувати дії Онишка?

Інформаційна картка № 2

(ККУ ст. 36)
Неповнолітні Олексій (16 років) та Сергій (15 років) вночі у дворі будинку намагалися вчинити крадіжку ковпаків з автомобіля Комарова. Чоловік в цей час знаходився у своїй квартирі (на 2-му поверсі  будинку).
Почувши у двері підозрілий шурхіт, вийшов на балкон і двічі вистрелив із мисливської рушниці в напрямі хлопців, наказавши їм підняти руки. Піднявши руки, хлопці почали просити Комарова не стріляти, оскільки вони нічого не зробили. Але Комаров двічі вистрелив у хлопців, що стояли із піднятими руками, причинивши їм тяжкі тілесні ушкодження. Як кваліфікувати дії Комарова?

Інформаційна картка № 3

(ККУ ст.37)
Кульков, Лаптєв і Сенченко жили в одній кімнаті гуртожитку. Кульков займався спортом і часто вихвалявся, що він нікого не боїться. Прага, Сенченко та їхній знайомий Куліш вирішили налякати Кулькова. Близько 23.00. вони зустріли Кулькова за рогом будинку у темному місці й почали вимагати гроші. При цьому Прага підійшов ззаду і схопив хлопця за шию. Кульков вдарив кулаком в обличчя Сенченка, який впав, і при падінні вдарився головою об камінь та від одержаної черепно-мозкової травми  через 3 дні помер у лікарні.Чи буде нести юридичну відповідальність Кульков?

Інформаційна картка № 4

Завод, що випускає шини за договором постачання, 5 років регулярно забезпечував автопідприємство шинами для вантажних автомобілів та тракторів, які доставлялися залізницею. Проте чергова партія шин не була доставлена вчасно, оскільки працівники залізниці оголосили страйк і повністю було припинено на кілька днів рух потягів. Чи нестиме (і яку саме) відповідальність завод?

Інформаційна картка № 5

Водій Максименко 10 лютого з’явився на роботі о 10.00, тоді як робочий день на підприємстві розпочинається о 6.00. У пояснювальній записці Максименко вказав, що він проспав. Чи є його дії правопорушенням? Якщо є, то який вид відповідальності наступає?


Інформаційна картка №6

(ККУ ст. 38)
Під час затримання громадянина Пилипенка, якого застали при вчиненні грабежу, працівник міліції  завдав йому тілесних ушкоджень середньої тяжкості через те, що Пилипенко чинив фізичний опір та погрожував застосуванням зброї.Чи буде нести відповідальність за нанесення тілесних ушкоджень працівник міліції?


Інформаційна картка №7

(ККУ ст. 40)
Касир банку, якому грабіжник погрожував пістолетом, віддав останньому гроші на його вимогу.Чи буде нести юридичну відповідальність касир?

Інформаційна картка №8

(Кодекс законів про працю ст. 130)
Чи виключається юридична відповідальність у наведеній ситуації.
Начальник цеху віддав токареві наказ розпочати роботу на новому верстаті. Через деякий час верстат вийшов з ладу, оскільки були допущені технологічні відхилення при його установці

Інформаційна картка №9

Розгляньте ситуацію та дайте їй правову оцінку. Визначте вид правопорушення (якщо таке має місце)
Перебуваючи у стані алкогольного сп’яніння, громадянин Кісілюк (26 років) вимагав від водія автобуса змінити маршрут. На зауваження водія і пасажирів відповідав брутальною лайкою.


Інформаційна картка №10

(ЦКУ ст.1187)
Товари, що згідно договору, перевозила фірма «Пароплав», були знищені під час шторму. Це принесло матеріальні збитки фірмі «Титан».Чи буде нести ( якого виду) юридичну відповідальність фірма «Пароплав»?






















1 коментар:

  1. Добрий день. Підкажіть будь ласка рішення інформаційної картки № 5

    ВідповістиВидалити